کد مطلب:41655 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:253

املای سوره مائده











بر پیامبر خدا(ص) وارد شدم. حضرت سرگرم تلاوت سوره مائده بود. (گویا بخشی از این سوره بتازگی نازل گشته بود و وجود مبارك آن حضرت در حال تلقی و حی و اخذ آیات قرآنی بود).

رسول خدا(ص) از من خواست آیات آن سوره را بنویسم. با تقریر و املای او كار نوشتن را شروع كردم و آیات را یك به یك نگاشتم تا رسیدم به این آیه شریفه:

(انما ولیكم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلوه و یوتون الزكوه و هم راكعون).[1] .

دیدم آن حضرت در یك حالت خلسه و خواب آلودگی فرو رفته اند و عین حال زبان او همچنان بر تقریر و املای آیات مشغول است.

من علی رغم خواب بودن حضرت آنچه از او می شنیدم همه را نیك می نوشتم تا اینكه كار كتابت سوره پایان گرفت و املای آیات به انتها رسید. در این هنگام رسول خدا(ص) از خواب بیدار شد و به من فرمود: بنویس! پس شروع كرد و از آغاز همان آیه ای كه لحظاتی قبل به خواب فرو رفته بود، تلاوت كرد.

به او گفتم: مگر شما هم اینك این آیات را تا پایان سوره املا نكردید و من تمام آنها را نوشتم؟!

[صفحه 47]

صدای حضرت (به نشانی تعجب) به تكبیر باند شد و سپس فرمود:

آن كس كه این آیات را بر تو املا می نموده جبرئیل بوده است.

بدین ترتیب از مجموع یكصد و بیست و چهار آیه سوره مائده، شصت آیه را پیامبر خدا(ص) بر من املا فرمود و تعداد شصت و چهار آیه باقی را، امین وحی، جبرئیل بر من املا كرد.

عن علی بن ابی طالب قال: دخلت علی رسول الله (ص) و هو یقرا سوره المائده فقال: اكتب. فكتبت حتی انتهی الی هذه الایه.

(انما ولیكم الله و رسوله و الذین آمنوا...)

ثم ان رسول الله (ص) خفق براسه كانه نائم و هو یملی بلسانه حتی فرع من آخر السوره. ثم انتبه فقال لی: اكتب، فاملی علی من الموضع التی خفق عندها.فقلت: الم ملی علی حتی ختمتها؟ فقال: الله اكبر، ذلك الذی املی علیك جبرئیل... فاملی علی رسول الله (ص) ستین ایه واملی علی جبرئیل اربعا و ستین آیه.[2] .

[صفحه 48]



صفحه 47، 48.





    1. سوره مائده (55:5) ولی امر و یاور شما، تنها خدا و رسول و آن مومنانی هستند كه نماز به پا می دارند و به فقیران در حال ركوع زكات می دهند.
    2. بحار، ج 39، ص 113. در این روایت دو مطلب بر خلاف مشهور به چشم می خورد. اول آنكه شماره آیات، 124 آیه دانسته شده است در حالی كه عدد آیات، بر حست شماره گذاری قرآنهای موجود از 120 آیه تجاوز نمی كند. دیگر آنكه آیه ولایت كه آیه 55 مائده است، به عنوان آیه 60 یاد شده است.علامه مجلس (ره) در پایان این حدیث شریف، به منظور رفع این توهم فرموده اند: این تفاوتها كه ناشی از شماره گذاری و ترتیب آیات شریفه است، از آنجا كه بر اصل آیات و تجفظ آنها اتفاق نظر هست، جای هیچ گونه خدشه و تاءملی نیست.